Vluchten en educatie, een mogelijke combinatie?

Ik vind het een super goede stap die genomen werd door deze drie politiekers. Koen Daniëls (N-VA), Loes Vandromme (CD&V) en Jean-Jacques De Gucht (Open Vld) maakten een decreet waarbij het mogelijk werd voor scholen om Oekraïense vluchtelingen op te vangen. Zo zou het decreet extra middelen voorzien zoals gebouwen, modulaire units en personeel.

Als toekomstig leerkracht vind ik het leuk om te lezen dat de educatie van kinderen niet per se achteruit moet gaan wanneer het slecht gaat. Dat ze hier bij ons ook kansen krijgen om te leren en zich verder te kunnen ontwikkelen vind ik belangrijk. 

Klaspraktijk 

Zulke dingen kunnen altijd gebeuren en ik zou dit graag ook duidelijk willen maken aan mijn leerlingen later. Zo zou je aan je leerlingen de volgende vragen kunnen voorleggen:

  • Wat gebeurt er met jouw educatie als je zou moeten vluchten? 
  • Waar hoop je op als je aankomt in een ander land waar je zal gaan verblijven?
  • Wat vind je ervan dat kinderen die moeten vluchten, hier educatie krijgen? Goed/slecht? Waarom?
  • Vind je het belangrijk dat educatie overal voor iedereen beschikbaar is?

Je zou dit klassikaal kunnen doen of in kleinere groepjes. Ik persoonlijk zou het eerder in kleine groepjes doen. Het is dan voor de leerlingen laagdrempeliger om hun mening te geven, om te antwoorden op wat anderen zeggen. Daarnaast loop je als leerkracht tussen de groepjes door en kan je zo verschillende meningen horen. Je kan na de groepjes eventueel nog even tijd maken voor een klassikale bespreking want soms hebben klassen dit nodig na een heftig onderwerp.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb